Mikä tekee kiekosta kestävän ja turvallisen?
Miten välttää se yhden pinnan ennenaikainen katkeaminen?
Kolme pääasiaa, jotka tekevät kiekosta kestävän ja turvallisen:
1 Tasajännitys | 2 Leivottu huolellisesti | 3 Riittävän kireällä
1 Tasajännitys:
- pinnat kestävät pidempään katkeamatta, kun pinnat ovat tasajännityksissä.
- huolellisesti käsinkasattu kiekko on tasajännityksessä.
- pinnan ”kireys” ts. jännitys ilmoitetaan kgf arvolla, joka yksinkertaisesti tarkoittaa kuinka monen kilon voimalla pinnaa ”vedetään”, ts. kuinka monen kilon voima pinnaa kiristää. Jos pinna olisi katossa kiinni, 120kgf tarkoittaisi 120kg painoisen punttimäärän roikottamista pinnasta. Pinnat ovat ja niiden pitääkin olla kireällä.
- tehdastekoisissa kiekoissa pinnajännitykset poikkeavat jopa 35% tehtaalta valmistuessaan vaikka kiekko olisikin suora ja pyöreä. Jos halutaan, että tehdastekoinen kiekko kestää pitkään, pitää se huoltorihdata ennen käyttöönottoa.
2 Leipominen (stress releaving, esijännitysten poistaminen):
- leipomisella tarkoitetaan pinnojen ja nippeleiden saamista lopullisille paikoilleen. Tyypillisesti leipomista tehdään useita kertoja kasaamisen aikana puristelemalla kaikkia pinnoja voimakkaasti toisiaan kohti. Kunnolla leivotun kiekon pinnojen kireydet eivät käytössä muutu, vaan pysyvät asetetuissa lukemissa ja tasajännityksissä.
- jos leipomista ei ole suoritettu, käytön/ajamisen seurauksena pinnat kuitenkin asettuvat paikoilleen, mikä käytännössä näkyy pinnojen löystymisenä ja suurentuneena poikkeamana jännityksissä. Tämän seurauksena pinnojen rasituskestävyys heikkenee ja pinna tulee katkeamaan aikaisemmin.
3 Riittävän kireällä:
- tämän päivän kiekoissa pinnat ovat tyypillisesti eri kireydellä vasemmalla kuin oikealla puolella,
johtuen rataspakan ja jarrulevyn sijainneista. - kiekoissa löysemmän puolen pinnat täytyy myös saada kireälle, jotta kiekko on turvallinen eikä sorru alta pois. Instagram videoesimerkiksi miksi löysät pinnat ovat turvallisuusriski https://www.instagram.com/p/Bccz4FdAZ5E/
- kuskin ja pyörän paino kohdistuu neljälle alimmalle pinnalla vähentäen pinnan jännitystä. Esimerkkinä 80kg kokonaispaino vähentää neljän alimman pinnan jännistystä 20kg per pinna. Jos ajetaan montuun, kallistettuun kurviin (bermiin), päin kiveä tms, kasvaa pinnoihin kohdistuva voima merkittävästi.
- jo alle metrin hyppyri aikaansaa 3G voiman kiekkoon. Esimerkkinä, jos 80kg (kuski+pyörä) tulee metrin dropista takapyörälle, tarkoittaa se 3*80=240kg voimaa neljälle alimmalle pinnalle. Tällöin näistä neljästä pinnasta kustakin häviää 240/4=60kg. Jos pinna alunperin oli alle 60kg jännityksessä, menee pinnan jännitys nollaan ja vastaa tilannetta että pinnaa ei olisi ollenkaan olemassa. Riski kiekon pettämiselle kasvaa.
Ja vielä:
jokaisella kiekon pyörähdyksellä pinnat rasittuvat hieman kiristyessään ja löystyessään. Pinnat ovat erittäin kestäviä, mutta ajan kanssa lopulta tulee se hetki, jolloin pinna katkeaa, joko nippelin tai navan päästä. Kun sitten aikanaan se yksi pinna katkeaa (muusta syystä kuin kepistä tms. pinnojen välissä), on todennäköistä että kaikki pinnat ovat jo kärsineet epätasaisesta rasituksesta eikä kiekko tule kuntoon yhden pinnan vaihtamisella vaan on harkittava kaikkien pinnojen vaihtamista. Viimeistään kun pari pinnaa on katkennut rasituksen vuoksi, on syytä vaihtaa kaikki pinnat ja rihdata kiekko huolellisesti tasajännityksiin.
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.